Ce mâncăm în vacanță

ce-mancam-in-vacanta

Mi-a cerut ajutorul o prietenă care urma să plece într-o vacanță prin Statele Unite și împrejurimi. Se îngrijora pentru că habar nu avea ce va găsi de mâncare și șansele o luau zdravăn către junk-food. Așa că Aura, am nevoie să facem un plan după care să mă ghidez cât timp sunt plecată și nu vreau mese exacte pentru că nu ar fi realist.

De aici a răsărit curiozitatea mea: ce și cum mâncăm când plecăm în vacanță.

Mi-am luat prietenii la rost și am observat 2 pattern-uri: cei care mănâncă moderat ca să aibă mai mulți bani pentru experiențe și cei care se răsfață din plin. Am mai aflat și că ambele categorii caută mâncarea locală pentru că și asta e o experiență în sine – de la churros tăvăliți prin zahăr și vânduți de bunicuțe în sate din miezul Mexicului, la mese acoperite cu mușamale pe marginea drumului din Ubud, Bali. Chit că vrei să ai cât mai multe resurse financiare pentru muzee, plimbări, feriboturi (sau ca subsemnata – pentru cărți pe care nu le găsești încă în România), ori te răsfeți cu haute cuisine la 1-2-3* Michelin, hai să vorbim despre niște principii utile și resurse mega-tari de folosit în vacanță.

 

vacanta
Primii pași îi poți face chiar dinainte de a pleca.

Am tot testat site-uri și aplicații de travel, iar basetrip e cel mai bun de până acum. Într-o singură pagină găsești toate informațiile legate de orașul în care urmează să ajungi de la vreme la viteza internetului, toate customizate în funcție de țara din care vii. Cea mai tare chestie pe care am descoperit-o în materie de experimentat mâncare locală sunt  site-uri precum MealSharing EatFeastly și EatWith. Practic, găsești aici localnici, amatori sau profesioniști, care organizează mese deschise – oportunitate pentru o experiență autentică, locală și gătită cu drag. Asta e pe lista mea de TO-DO în următorul city-break.

Ok, ai ajuns, ai găsit și locuri geniale cu mâncare locală, cum faci să nu te întorci cu mai mult bagaj pus pe șolduri?
       1. Profită de micul dejun.

Dacă plănuiești să faci 18km/zi vizitând, ideal e să mănânci un mic dejun consistent pentru că, pe de-o parte, vei arde toate acele calorii, pe de alta, ai nevoie de energie ca să vezi tot ce ți-ai propus. Dacă ți-ai luat vacanța fix în timpul acelei minunate diete, gândește-te că micul dejun e momentul de răsfăț – have fun with it. Dacă poftești la ouă cu bacon sau la croissant cu espresso, bucură-te fără vină de experiență. Doar ai grijă să vizitezi mult. În cazul în care ai micul dejun inclus, o idee utilă e să păstrezi porția de fructe și să o iei cu tine, ca gustare înainte de prânz. E și cost-efficient și o gustare la îndemână, ca să nu te înfigi în prima patiserie. Dacă, totuși, n-ai chef să cari banana aia cu tine, sau ești într-un loc în care ai mers pentru delicii (vezi gelato și waffles), încearcă-le în prima parte a zilei (înainte de prânz).
     

       2. Fă prânzul cea mai consistentă masă

Dacă tot te-ai dus în Italia pentru paste și pizza, ăsta e momentul să le mănânci, nu la cină. Principiul general pentru prânz e simplu. Cum te uiți în farfuria ta:

  • jumătate să conțină legume crude sau gătite – ai grijă să nu combini legumele crude cu cele gătite dacă nu vrei să ți se strice dispoziția
  • un sfert de farfurie să fie ocupat de carne – cu excepția fish&chips încearcă să o comanzi la grătar/cuptor/aburi
  • în sfertul rămas să ai un carbohidrat bun – orez, cartofi, indrăznesc să zic și paste integrale, deși mă îndoiesc că vor fi integrale.pranz-vacanta

P.S. Legumele pot fi și lângă farfuria principală, sub formă de salată, important e să le incluzi în cât mai multe mese.

     3. Dacă vrei să iei cina mai târziu, merge un snack pe la 4-5.

De aici înainte ai ceva mai multă grijă. Ți-ai luat deja porția de gelato, bagă un iaurt (nu te chinui cu 0% grăsime, mai bine unul grecesc 2%), sau niște nuci, sau orice nu are o tonă de zahăr. Poți să mai scapi și câte un bagel cu somon dacă nu ai vreo intenție de a slăbi.

13493308_10209428599972271_1149086607_o   
     4. Cina să fie ușor digerabilă ca să poți dormi bine

Cu digestia încheiată. Așa că păstrează vita pe piatră încinsă pentru prânz. Evită carbohidrații seara ca să nu te încarci cu energie care va fi depozitată dacă nu o folosești. Carne albă cu sau într-o salată și un pahar de vin – the good life.

vacanta-cina
     5. Între hotel, muzee și selfie-uri amintește-ți și de apă.

Mai ales dacă e vară, e important să bei măcar o gură de apă pe oră. O să-ți ajute și articulațiile, la cât ai de mers pe jos. vacanta-apa

Încă un sfat bun primit de la oameni umblați prin India, Maroc, Indonezia, America de Sud: ia-ți pastilele de stomac la tine și ai grijă de unde mănânci alimentele crude. Localnicii au anumiți anticorpi, iar europenii, chit că și-au făcut vaccinurile, au o șansă în plus la intoxicație alimentară.   Cam atât. Indiferent de destinație, sper să te bucuri de experiențe noi. Când ziceai că iei biletele?

Împărtășește-ți părerea